Du glömmer väl inte lunchen?

Det är enkelt att tro att en kort (eller skippad) lunchpaus innebär effektivitet i jobbet. Att ”man vinner tid” på att inte ta en ordentlig paus. Men studier har visat att det är precis tvärtom. Om du inte tar en ordentlig matpaus så blir du tröttare och presterar sämre. Så lunchpausen handlar inte bara om att äta för att fylla på med näring, det handlar lika mycket om att ge kroppen en paus att fylla på med ny energi för resten av dagen. När många idag arbetar hemifrån kan det vara extra svårt att prioritera lunchpausen. Men det är kanske extra viktigt att komma ihåg den nu. Den naturliga pausen som ges på kontoret genom att gå till kaffeautomaten, eller den lilla promenaden för att gå till ett möte eller för att rådfråga en kollega, är numera ett minne blott. Att inte variera sin arbetsposition och låta kroppen röra sig kan leda till fysiska besvär, som onda ryggar eller stela nackar. Därför är det extra viktigt att ta sig tid för en ordentlig lunchrast.

Enkla tips för en god lunchrast:

  • Blockera minst en timme i kalendern för lunchrast
  • Boka in en lunchpromenad med en kollega, bor ni inte nära varandra går det lika bra att prata i telefon
  • Ta en promenad till en lunchrestaurang i närheten
  • Gå en promenad runt ditt bostadsområde innan du sätter dig (helst i ett annat rum än du arbetar) för att äta din lunch
  • Är det fint väder? Passa på att njuta av solen och ät lunchen utomhus (antingen något du lagat själv eller något du köper på vägen)
Saknar du dina kollegor nu när du arbetar på distans? Läs våra tips om hur du får till det sociala på distans här.