Håller lunchen på att ta en rast?

Lunch på jobbet: en hotad vana?

Lunchrasten är en internationell ritual, men trots detta ser dess framtid osäker ut. Med mindre strukturerade arbetsdagar och press från ledning, hur kan man bevara en av hörnstenarna i personalens välbefinnande?

Klockan är alltid 12.30 någonstans i världen. Varje sekund börjar en lunchrast på en arbetsplats. Men över det senaste årtiondet har lunchrasterna blivit allt kortare, de tillbringas framför en skärm eller hoppas till och med över helt. Det är ett faktum att tiden som ägnas åt den berömda lunchrasten blir kortare för varje år som går, och det ser likadant ut över hela världen. Genomsnittet för en lunchrast globalt är 35 minuter, fast längden varierar från land till land. I Grekland är det ynka 19 minuter, medan Japan fortfarande har generösa 45 minuter.

I en tid då gränsen mellan våra professionella och privata liv suddas ut och saker som träning och matvanor tar upp större del av vår tankekraft, hur kan denna lilla stund på dagen få återupprättelse och där anställda återigen tar ägarskap över sin lunchrast?

Lunchen, en möjlighet till paus

En paus från stress och skärmar leder till bättre sömnkvalitet, ökad produktivitet, förbättrad stresshantering och minskad känsla av trötthet eller utmattning. Många internationella studier har visat att listan av fördelar med en paus mitt på dagen är lång. Enligt en studie av The Guardian behöver vuxna en paus på 75 minuter för att kunna fortsätta sin dag med 100% kapacitet. Även om pausen och dess längd är viktig, är det lika viktigt vad man gör på sin lunchrast. En timme Candy Crush hör exempelvis inte till någon av de aktiviteter där du kan tillägna dig ovan nämnda fördelar. Även om lunchpausen vanligtvis är avsedd för att äta kan den innehålla många andra element, som att komma närmare dina kollegor, äta ny spännande mat eller helt enkelt få en stunds avkoppling under dagen.

Lunchrasten: Inte bara till för att äta

Lunchrast. Namnet återspeglar inte det faktum att lunchen på jobbet i allt högre grad ägnas åt andra aktiviteter. Att ta en tupplur, göra personliga saker, meditera eller träna har blivit allt populärare val. Med en genomsnittlig produktivitetsökning på 15% till 20% för varje anställd som utövar fysisk aktivitet på lunchen har stora företag snabbt vidtagit åtgärder. Precis som Pepsi, Google och HBO ger ett växande antal företag sina anställda den möjligheten.

Men även om det kan vara bra att ägna sin lunchpaus åt någonting annat än att äta finns det några fällor som bör undvikas:
  • 16 % av alla anställda i Frankrike och England tillbringar sina lunchpauser åt att arbeta utan något avbrott under hela dagen.
  • Nästan 30% av de anställda i västra Europa spenderar en stor del av sin lunchpaus på sociala medier, även om de äter tillsammans med kollegor.
  • I Brasilien tar 56% av de anställda en lunchpaus på över 1 h och 10 min, även om det innebär att de avslutar sin arbetsdag senare och det påverkar privatlivet.


Även om det kvarstår många hinder för att uppnå en idealisk lunchrast är det upp till arbetsgivarna att se till att den här dagliga rutinen bevaras. Både genom att vara positivt inställda till rasten men också genom att tillhandahålla smarta resurser till personalen.

Spara tid: hemligheten till en bra lunchrast

Tid är den enskilt största faktorn som anställda jagar under arbetsdagen. De i genomsnitt 35 ynka minuterna som man lägger på lunchpausen är inget undantag från regeln. Varje sekund räknas och att undvika att gå ut, göra ärenden eller köa blir ett värdefullt sätt att spara den dyrbara tiden. Det har många aktörer inom livsmedel och food-tech tagit fasta på för att utveckla nya erbjudanden.

Spara tid … på att gå ut

Stora aktörer inom matleveranser, som Uber Eats, Foodoora och Wolt, har nu fått upp ögonen för att erövra luncherna på arbetsplatsen. Genom att kombinera ett varierat erbjudande med en användarvänlig upplevelse lovar tjänsterna snabb och effektiv leverans. Det gör att även de som har bråttom hinner äta någonting snabbt. Men dessa tungviktare står nu inför ny konkurrens som förutom snabb leverans fokuserar på mer näringsrik och hälsosam mat.

Spara tid … och ät hälsosamt

Nu för tiden nöjer sig nämligen inte anställda med pizza eller sushi som de enda alternativen som kan levereras snabbt till kontoret. Allt fler är noggranna med sin kost och vill ha tillgång till mer hälsosamma alternativ. Även om det finns sådana alternativ hos de stora aktörerna är utbudet ofta begränsat. Nu kommer nya aktörer in på marknaden som fokuserar på 100% hemmalagad och näringsrik mat.

Spara tid … och få flexibilitet

Avslutningsvis finns de som gjort sin läxa. Det är företag som jobbar för att ge sina anställda effektiva och personliga lösningar. Innovativa appar följer medarbetarnas rytm och föreslår måltider och geo-lokaliserade restauranger och butiker utifrån deras önskemål. På så vis får medarbetarna förslag som matchar deras preferenser.

Lunchrasten är alltså en nyckelfaktor i arbetet om hälsa och välbefinnande för de anställda. Det är en stund på dagen som bidrar till avkoppling, nya erfarenheter och att främja gemenskap. Det är också ett kraftfullt verktyg för att bygga lojalitet inom ett företag. Men det viktigaste av allt är att det ökar prestationen. När de anställda nyttjar sin paus kan de fortsätta att arbeta med full kapacitet resten av dagen.

Lunchpausen är en viktig del i de anställdas upplevelse av arbetsplatsen och bör vara en del av alla företagsstrategier. Lunchrasten ska integreras, uppmuntras och efterlevas, och ska vara en prioritering för alla typer av organisationer, från lokala småföretag till internationella jättar.