Lunchrasten – för avbrott och återhämtning

Vi vet alla hur lätt det kan vara att hoppa över lunchrasten. Antingen skippa den helt eller kasta i sig matlådan framför datorskärmen, och det är en trend som växer sig starkare i vissa branscher. Men för att orka med arbetsdagen krävs avbrott, menar friskvårdsexperten Camilla Rova.

Ibland är det lätt att fokusera på fel saker. Att lägga för mycket energi på arbetet och för lite på sig själv, vilket kan skapa rejäl obalans som är allt annat än nyttigt. Camilla Rova arbetar med att organisera friska arbetsplatser och vet hur viktig lunchrasten är för att skapa utrymme för återhämtning och påfyllning av näring. Det vill säga ge energi för både kropp och knopp. Framför allt är det viktigt för att kunna orka, menar Camilla.

Ett viktigt mätvärde

För henne handlar det om livskvalitet.
– Jag brukar tänka att ett mätvärde för livskvalitet är hur mycket energi jag har kvar när arbetsdagen är slut. Det påverkar vad jag gör på fritiden och hur jag fyller på för att sen komma tillbaka till jobbet utvilad. Och ska jag ha kvar energi när arbetsdagen är slut, då måste jag ha mina raster.

Studier har visat att människan når toppen av sin kreativitet och effektivitet runt elvatiden på förmiddagen, och dippar runt 16. För att hålla en jämn nivå däremellan behövs pauserna.

Samtidigt är Camilla noga med att påpeka att det inte är någon katastrof om du skippar lunchen någon enstaka dag. Ibland kan det till och med vara mer stressande att ta den där pausen, om man har för mycket att göra. Men det får däremot aldrig bli en vana. Det är först när det blir ett mönster de negativa effekterna dyker upp.
– Som människor är vi rustade att klara akuta toppar, men det är när en längre återhämtningstid däremellan saknas som det blir farligt för oss.

Fördel för arbetsgivaren

Det här är naturligtvis inte bara en fördel för den enskilde anställde, utan även arbetsgivaren har stor nytta av att alla inom företaget tar sina raster. Det gället för företaget att se medarbetarna som sin främsta resurs, någonting att stötta och bygga upp.
– Det är människorna i företaget som faktiskt driver till resultat och vinst. Har vi välmående personal så kommer det att visa sig på sista raden.

För den som jobbar hemifrån innebär det egentligen ingen större skillnad. Det handlar om planering, struktur och disciplin. Och att man rent mentalt gör den förflyttning som det i vanliga fall innebär att ta sig till jobbet.

Att förflytta sig

– Ta en promenad runt kvarteret eller huset. När du är tillbaka, är du mentalt på jobbet. Samma sak när du har slutat för dagen. Stäng igen datorn och gå din runda. Det behöver inte vara en långpromenad.

Ett problem som kan uppstå när du inte behöver förflytta dig fysiskt mellan olika mötesrum, är att det lätt planeras in fler och tätare digitala möten. Då finns det en risk att lunchrasten används för att sammanställa och ta in allt som sagts på dessa möten, istället för att rasten nyttjas till det avbrott du egentligen behöver.

En optimal lunchrast

Vad tycker då Camilla bör ingå i en optimal lunchrast?
– Näring till kroppen, så klart. Gärna komma ut i friska luften. Miljöombyte. Om du har ett aktivt jobb kan vila vara ett skönt inslag. Har du ett väldigt stillasittande arbete kan det kännas bäst att röra på sig och få upp pulsen lite. Det viktiga är variation och ett fokus på att släppa arbetsuppgiften. Och gärna ett skratt!

Camillas tre tips för en optimerad lunchrast

Byt miljö

– Sitt inte bara kvar vid datorn. Ta dig ut, ta en promenad, och gå tillbaka igen men ät inte där du arbetar. Hjärnan behöver miljöombyte och variation, så att den återhämtar sig och koncentrationen blir bättre när du återvänder.

Ät långsamt

– Sitt stilla under måltiden och fokusera på det du äter. Känn konsistensen och smaken. Är du benägen att äta alldeles för fort, vilket är ganska vanligt, tänk då på att lägga ner besticken mellan varje tugga och plocka inte upp dem igen förrän du har tuggat ordentligt och svalt. Fokusera på färger, dofter. Var maten kommer ifrån. Genom att släppa arbetet helt på det här sättet får du ner stressnivåerna i kroppen. Du får även en behagligare och mer naturlig mättnadskänsla, jämfört med paltkoman när du slänger i dig maten på fem minuter.

Ut i dagsljus

– För ditt eget välmående, gå ut. Om du sen får upp pulsen eller inte är egentligen mindre viktigt, men se till att gå ut i dagsljus.


Camilla Rova är stress- och friskvårdsterapeut, HR-specialist, hälsocoach och organisationskonsult med fokus på att organisera friska arbetsplatser där ledar- team- och medarbetarutveckling är centralt. Hon har lång erfarenhet av att föreläsa, utbilda, coacha och inspirera människor till nytänkande, beteendeförändringar och personlig utveckling.  www.checkpointacademy.se