Måltider på arbetsplatsen: Individuell anpassning för effektivare ledning

Företagstjänster och mat: Hur kan personalens upplevelser omdefinieras?

  Varför anpassa dig när du kan välja? Anställda har länge varit offer för företagens globalisering och därmed en standardisering av arbetsförhållanden, men nu kan de agera. Med kontorshotell, nya organisationsmodeller och nya former av jobb blir det allt mer populärt att göra saker personliga. Det kommer snart att finnas lika många sätt att arbeta på som det finns anställda. Därför ligger bollen på arbetsgivarens planhalva att göra sitt bästa för att anpassa företagskulturen och förnya upplevelserna för anställda, framför allt när det kommer till måltiderna. Låt oss överväga effekterna av personlighetsanpassade måltider på arbetsplatsen, en nyckelfaktor för företagen och dess anställda.

”Alla är någon”

Det kanske låter som något hämtat från en poprefräng men det här ordspråket har aldrig varit mer sant – vilket företagen har förstått. Spotify personanpassar sina användares spellistor enligt deras favoritlåtar, medan Uber Eats anpassar erbjudanden efter individers matvanor. Google och deras algoritmer kan nästan förutse vad vi är på väg att skriva in i sökfältet. Med alla dessa användarinriktade tjänster så har konsumenterna vant sig vid att bli respekterade, lyssnade på, och känna sig stärkta av produkter som blir allt mer skräddarsydda efter deras behov. Men om varje konsument är unik, hur är det då med anställda? Öppna kontorsytor och åtta timmars arbetsdag genomgår nu en revolution. Framväxten av flexibla arbetsmiljöer har skakat om hur organisationer arbetar, oavsett storlek. Även om Europa leder dessa förändringar (I Sverige arbetar 51% av anställda hemifrån minst en gång i veckan, i Tjeckien och Slovakien ligger siffran på 40%), tätt följt av Nordamerika (där 48% av arbetsgivare uppmuntrar sina anställda att arbeta hemifrån), är det ändå en global rörelse som initierats av arbetstagare. I Indien och Brasilien är 58% av personalen beredda att gå ner i lön för att öka flexibiliteten i arbetstimmar och platser. Och aktuella trender ger dem rätt. Till 2022 förutspås det att 60% av alla anställda kommer ha förmånen att arbeta på distans mer än en dag i veckan (jämfört med 29% 2019). Hur kan då måltider anpassas till en mer flexibel, decentraliserad och ostrukturerad arbetsmiljö? Hur kan man ta varje enskild anställd i beaktande och samtidigt skapa en övergripande upplevelse och bygga lojalitet? På GitHub arbetar 50% av de anställda på distans. Att skapa en kollektiv upplevelse och kultur var tidigt en huvudfråga för företaget. I deras ögon fanns ingen ideal lösning, det behövde designas för varje anställd. Allt som återstod var att uppfinna något. Men hur? Genom att utveckla teknologiska och organisatoriska lösningar för att skapa en hälsosam miljö för alla, oavsett om det handlade om kost, kommunikation eller sociala aspekter.

Från snabbmat till flexibel föda

I den här kontexten, med anställdas ökade krav på flexibilitet, ser det inte längre ut att passa med en homogen helhetslösning. Så vilka förändringar måste göras för att driva igenom den är utvecklingen, och vad har vi för val?

Teknologisk flexibilitet.

Anställda använder numer mobiltelefoner för varje aspekt av det dagliga livet. Detta stämmer även för måltider, exempelvis med hjälp av tjänster som Sodexokortet. Tack vare Sodexokortet ersätts rikskuponger och liknande förmånslösningar med mobila betalningsmedel. Med några få enkla klick kan du kolla ditt saldo, blocka ditt kort om det försvinner, och koppla upp dig mot mobila betalningar via Apple Pay och Google Pay. Teknologin eliminerar fartgupp vid betalningar. Användarupplevelsen tas till en helt ny nivå i Sodexos samarbete med Meniga. Genom att koppla upp sitt Sodexokort till Meniga-appen, får användaren personliga erbjudanden med cashback från favoritrestauranger och förslag på nya ställen att testa.

Erbjud flexibilitet.

De måltidstjänster som erbjuds måste utvecklas för att tillmötesgå de anställdas nya matvanor (det vill säga vegansk kost, allergier eller andra hälsorelaterade förutsättningar), och en allt mer splittrad arbetsrytm. Google, Apple, Facebook och Amazon (de fyra stora bolagen inom teknik) har varit bland de första amerikanska företagen att erbjuda ersättning för lunch, tillgång till måltider under hela dagen, hälsosamma mellanmål, personliga måltider, och program anpassade till alla typer av kosthållningar. Utöver ökad produktivitet och tilltalande arbetsplatser, har det även effekt på personalens välmående och dess övergripande upplevelse.

Mattjänster inom företaget som en ny språngbräda för anställdas lojalitet

”Att byta jobb lika ofta som du byter kläder” är som uttryck en hyfsat korrekt reflektion av den mentalitet som är typisk för de yngre generationerna på arbetsmarknaden. När hälften av alla inom generation Y (det vill säga barn födda från tidigt 80-tal till sent 90-tal) byter jobb innan de har fyllt 30 och har en ständigt ökande önskan att bli egenföretagare (46% av européer under 30 beräknas vara redo att ta steget), då har anpassningsförmågan bytt sida. Genom att para ihop den här informationen med sökandet efter en mening med livet så är det en utmaning att bygga lojalitet. Det är upp till arbetsgivaren att anpassa sig till personalens talanger, inte tvärtom.

Personlighetsanpassning… ända ner till maten på tallriken

Tack vare vegetarianer, veganer, flexitarianer, allt fler typer av matallergier och en ökad miljömedvetenhet, finns det numera ungefär lika många krav på kosten som det finns anställda. Flexibilitet, personlig anpassning och upplevelse är de operativa orden för en organisation som vet hur man lockar och behåller talang. Företag överger generiska lösningar till förmån för anpassade lösningar för den anställde. För att de ska passa alla hastigheter, i denna tid av distansarbete. För att det ska passa alla personligheter, i en era märkt av sökandet efter mening. För att passa alla krav gällande kosten, i en kontext av ökad medvetenhet om näring. Livsmedelsindustrin ställs inför alla dessa frågor och kan leverera svaren. Industrins specialister har tänkt ut otaliga möjligheter för att möta konsumenternas förväntningar och för att stödja, och guida, organisationer i deras utveckling. Måltider på arbetsplatsen har därmed blivit en hörnsten av den anställdes upplevelser, med kapacitet att inspirera till djupare förändring inom hela värdekedjan.